Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Można sobie radzić ze stresem w miejscu pracy

Małgorzata Motor
Archiwum prywatne
Rozmowa z Wojciechem Dylągiem, ekspertem prawa pracy o ogólnopolskiej kampanii „Przeciwdziałania negatywnym skutkom stresu w miejscu pracy”

Trwa ogólnopolska kampania dotycząca „Przeciwdziałania negatywnym skutkom stresu w miejscu pracy”. Czy stres w miejscu pracy to taki poważny problem, żeby trzeba organizować kampanię informacyjno-prewencyjną?

Tak, bo każdy z nas ma swój próg odporności na stres, po przekroczeniu którego nie jest w stanie pracować w sposób efektywny. Osoby doświadczające stresu próbują czasem obniżyć przeżywane napięcie alkoholem i innymi środkami odurzającymi. Nie likwiduje to jednak przyczyn stresu w pracy, a pogłębia tylko problemy osób nadużywających tego rodzaju substancji.

Jak zatem radzić sobie ze stresem w pracy?

Najlepiej zachować równowagę między pracą a czasem wolnym przeznaczonym dla siebie i bliskich. Warto też rozwijać zainteresowania pozazawodowe, znaleźć czas na uprawianie sportu lub ćwiczeń fizycznych, unikać też odwlekania i odkładania spraw „na później”. Z kolei przy wykonywaniu obowiązków stosować hierarchię ważności, zaczynać od najważniejszych, wykonywać jedną czynność od początku do końca.

Jakie są najczęściej pojawiające się przyczyny stresu w miejscu pracy?

Na przykład zaskakiwanie nowymi zadaniami czy po prostu zbyt duża ilość pracy. W takiej sytuacji najlepiej poprosić przełożonych o określenie zadań, które powinny być zrealizowane w pierwszej kolejności, a także poprosić współpracowników o wsparcie. Warto też wnioskować do kierownictwa o rozdzielnie szczególnie uciążliwych obowiązków na większą liczbę pracowników. O ile to możliwe należy też korzystać z nowoczesnych technologii, które ułatwiają wykonanie pracy np. komputerów przenośnych, środków transportu. Inną przyczyną stresu jest wykonywanie zadań trudnych i skomplikowanych, odpowiedzialność za innych ludzi, duże konsekwencje błędu w pracy.

Jak sobie z tym radzić?

Zadbać o czas na zapoznanie się z nowymi obowiązkami, podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, prosić o wsparcie. Warto też konsultować się ze współpracownikami i przełożonymi, a także zapewnić sobie odpowiednią ilość czasu na podjęcie ważnych decyzji, realizację ważnych zadań. Oczywiście, nie wszystkie przyczyny stresu w pracy udaje się usunąć. Pozostaje wtedy ograniczyć poziom odczuwanego stresu poprzez stosowanie technik i strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Na przykład?

Asertywnie komunikować się. Jest to umiejętność wyrażania swoich uczuć, chęci, opinii w jasny, klarowny sposób, bez poczucia dyskomfortu czy niewygody, a jednocześnie respektując prawa i potrzeby innych ludzi. Warto też dobrze zarządzać swoim czasem. To pozwala na nabycie umiejętności wyznaczania celów, ustalania hierarchii zadań i przeznaczania na nie odpowiedniej ilości czasu.

od 12 lat
Wideo

echodnia Ksiądz Łukasz Zygmunt o Triduum Paschalnym

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na debica.naszemiasto.pl Nasze Miasto